Wednesday, December 12, 2012

perancangan DIA =')



Assalamualaikum wbt. bismillahirrahmanirrahim. how are you my dearest readers? may ALLAH bless each of us always, aamiin. selalu kan kita alami satu situasi yang sama. situasi apa? hurm agak-agak? situasi yang saya maksudkan ialah apabila benda yang kita nak, orang lain dapat. benda yang kita kalau boleh memang tak nak, kita dapat. benda yang kita plan tak menjadi, ataupun jadi sebaliknya. ditimpa sesuatu ujian. dan yang lebih kurang macam tu lah. pernah tak kita fikir, kenapa jadi macam tuh? apa hikmahnya? atau kita sekadar mengeluh? menyalahkan takdir?. hah baik kita re-check balik diri kita ni.

ada orang bila terjadinya situasi seperti yang saya sebut dekat atas dia react macam ni, 'ya Allah, kenapa mesti aku, kenapa tak orang lain', 'ya Allah, aku tak kuat nak hadapi semua ni', 'what the, apalah semua tak menjadi', etc. tetapi ada juga yang react,  'ya Allah, aku yakin Engkau lebih mengetahui apa yang terbaik buatku', 'mungkin DIA ada sesuatu yang lebih baik untuk saya dihadapan sana', 'mungkin ada hikmahnya'. hurm awak semua macam mana pula ye? its okay, tanya diri masing-masing dan simpan jawapannya ye.

ramai yang hanya sedar tentang hikmah sesuatu kejadian itu selepas mereka mengalaminya kan. 'kalau aku tak pindah dulu mesti aku hanyut sama macam gang aku dulu'. 'alhamdulillah ada hikmahnya aku tak pindah'. nasihat saya buat diri saya dan awak semua yang sering terleka ni, sentiasalah yakin dengan DIA. once a thing happen, before you go through it, percayalah, pasti ada hikmahnya DIA aturkan setiap sesuatu itu. trust HIM, everything just gonna be fine, if HE wills. 

plus, elakkan lah diri daripada berkata 'ya Allah, aku tak kuat', 'ya Allah beratnya ujian ini'. kenapa perlu berkata begitu? Allah tak akan uji kita melebihi kemampuan kita. last but not least, perancangan kita mungkin menjadi, mungkin tidak, hanya dengan izinNYA. tetapi perancangan DIA, pasti! pasti menjadi. pasti ada hikmah. jangan pernah rasa terbeban dengan sesuatu ujian itu, ALLAH kan ada!!!

thats all. terima kasih kerana sudi meluangkan masa membaca entry ini. see you guys next time, if HE wills. take care. assalamualaikum wbt. =')

No comments:

Post a Comment